Sunday, January 13, 2013

It was meant to be





5 comments:

  1. Hej,

    Jag gillar verkligen din blogg! Det är så kul att läsa om andra par i liknande situatuion. Jag träffade min kille i Australien för lite mer än ett år sedan och bodde sedan där till och med oktober 2012. I mars så flyttar han hit till mig i Stockholm på prov i ett år på ett working holiday visa. Efter det har vi ingen plan än vart vi ska bo, det återstår att se :) Men det vore jättekul att höra ifall att du hade några tips inför flytten hit för honom. Jag går ju och oroar mig för lite saker så som språket, vädret och jobb mm. Hur var det för er när Chris flyttade hit? Det vore jättekul att hör mer om hans upplevelse av Sverige eller om ni har några tips osv?

    Ha det så bra :)

    ReplyDelete
  2. Hej Emilia! Tack för din fina kommentar, så kul att du gillar bloggen! Jag tycker samma som du att det är jättekul att följa andra par i samma situation och det är mycket därför jag har bloggen ( självklart mest för vår familj i Australien ) jag har hittar många swaussiepar som man har kontakt med pga bloggen. Jag berättar gärna om hur Chris hade det när han först flyttade till Sverige. Jag har skrivit ett inlägg om det på engelska för en månad sen ca. Kan länka till det inlägget sen så kan du få lite tips där också. Om du har eller planerar att ha en blogg senare får du gärna skicka länken till den. Lycka till med allt, så spännande :) Ha det bra!

    ReplyDelete
  3. Hej igen Ida! Tack för ditt svar :)
    Jag hittade ditt inlägg längre bak i bloggen. Det var verkligen intressant läsning och jag skickade det till och med till pojkvännen i Sydney som tyckte likadant :)
    Ja, nu är det verkligen spännande. Ska bli så himla kul att få visa Sverige. Det är ju lustigt att man varit någon så nära så länge och så har de inte sett ens hem och träffat ens vänner och familj. Jag räknar ner för varje dag som går :)
    Hur gjorde Chris med svenskan? Nu har han ju bott ett tag i Sverige, men hur var det i början. Pluggade han svenska eller lärde han sig själv med tiden?
    Jag har ingen blogg i dagsläget. Men gissar att det lär ploppa upp en om ett år då vi förmodligen kommer att bestämma om det är Sverige eller Australien som är vårt hem. Då vill man ju hålla familjen på andra sidan jorden uppdaterade :)

    ReplyDelete
  4. Vad kul att ni båda gillade det! Vi bodde i Sthlm i 4 år så om vi kommer dit och ska hälsa på vänner framöver borde vi ta en träff med våra aussiekillar :) Det bor många australienare i Sthlm och Chris tyckte det var skönt att ha lite likasinnade att prata aussieslang med ibland :) Det anordnas ju tex festligheter när det är final i AFL då samlas väldigt många aussies på nån pub. Bra sätt att hitta varandra och skapa nya kontakter! Precis så kände jag också när vi flyttade till Sverige, vi hade bott ihop länge i Australien men han hade aldrig sett var jag växt upp eller träffat min familj/släkt/vänner. Det är så kul att visa runt och visa olika saker här i Sverige i början! Vi åkte runt på massor av olika saker så Chris skulle få se allt :) Chris började Sfi när vi flyttade ner hit till södra Sverige. Han gick bara där några månader sen fick han jobb och det är ju det bästa sättet att lära sig att vara ute i verkliga jobblivet. Men kan absolut vara bra att gå ett tag på sfi och lära sig grunderna! Det är härligt att kunna ha det lite öppet om man ska bo i Australien el Sverige. Vi har sagt samma att vi kanske flyttar till Australien i framtiden eller så stannar vi här. Only time will tell :)

    ReplyDelete
  5. Måste säga det igen, men jag är så glad att jag hittade din blogg. Det är så kul att läsa om par i samma situation. Även om ni varit tillsammans mycket längre än oss och är gifta och även snart får en liten bebis (grattis!!) så är det ändå så kul att läsa att det faktiskt fungerar hur bra som helst att flytta till andra sidan jorden med sin partner. Jag har tyvärr mest fått höra tråkiga historier från vänner och liknande att det oftast inte fungerar. Men jag valde snabbt att ignorera alla negativa kommentarer och istället få inspiration av par som ni :)
    Kul att höra att det verkar finnas mycket aussies i Sthlm. Tror det kommer kännas kul för Mitch (min pojkvän då) att det finns ställen att träffa andra aussies på och som sagt, få prata lite aussie-slang med haha :)
    Ja, jag känner likadant. Jag ser fram emot att få turista i Sverige och själv få upptäcka sitt eget land lite mer. Finns säkert massor av ställen som man aldrig hade sett om det inte vore för att man har en "turist" att visa runt.
    Okej, så Chris har alltså inte behövt studera allt för mycket via Sfi då, verkar ju som han lärt sig en hel del mest utav att bara "leva" i Sverige. Eftersom Mitch är här på working holiday visa så kommer han inte vara berättigad till Sfi. Så vi får väl se om han väljer att plugga på folkuniversitetet eller om han bara pluggar själv. Det ska bli väldigt spännande i alla fall att hjälpa honom att lära sig svenska. Hur gjorde ni med visa föresten? Vilket visa hade Chris första gången han kom hit?

    Skönt att höra att ni också kör på "time will tell" inställningen. Man får ju tänka att man har två underbara hem att välja mellan istället för att bara se problemen i det. Jag känner att det skulle vara jättekul att få bo i Sverige med honom i några år men att jag senare kanske skulle vilja bo i Australien ett tag och sen får man se. Som sagt time will tell :)

    ReplyDelete