Tuesday, August 17, 2010

Question

FRÅGA WORKING VISUM AUSTRALIEN

Hej!



Hittade dig på resdagboken och tänkte fråga lite om Australien för du verkar veta en del :)

Jag var där på working holiday visa nov 09 - mars 10 och vill verkligen åka tillbaka. Jobbade inte under tiden jag var där så jag har inga "dagar sparade" till ett second year visa och mitt går ut 8 nov så jag hinner inte åka ner och jobba 3 månader (tror jag det är?) för att sedan ansöka om ett. Dels har jag inte resan bokad och dels inget jobb att komma ner till och dels inga tre månader till godo... SÅ min fråga: Vet du vad jag har för alternativ? Vet du om det finns någon chans för mig att ansöka om ett andra år om jag bara hinner jobba låt oss säga två månader?


Hoppas jag inte rörde ihop det för mycket nu med allt :P


Tack på förhand :)
 
 
Svar : För att få ett Second Year Working Visa måste du ha arbetat på en fruktfarm i 3 månader. Eftersom C's familj äger fruktfarmer nere i Australien var det väldigt enkelt för mej att få ett andra årsvisum. Man fyller i allt på internet och ansöker online. Det går på några dagar. Vi ansökte precis innan ansökningstiden för första året gått ut och jag fick ett sk bridgevisum under tiden de behandlade min ansökan. Det innebär att du får stanna i Australien lagligt och arbeta tills utredningen är klar. Det går ju alltid att fixa jobb hos någon farmare där nere och hoppas på att de är snälla och skriver dit en extra månad. Det är ingen som kollar att du arbetat exakt de månaderna. Du fyller i allt själv och det enda du behöver är egentligen företagets namn, organisationsnr och datum du jobbat. Alltid värt ett försök :) Annars får du börja plugga eller ansöka om sponsorship. Hör av dig om du har andra frågor !
 
 
 
     C's familys fruitfarms in Australia

No comments:

Post a Comment